Monday, October 25, 2010

syarat wajib lulus 2013 persediaan pru 2018




sejarah syarat wajib lulus SPM 2013
dalam langkah yang serba tak kena akhirnya mahyuddin mengumumkan matapelajaran sejarah menjadi syarat lulus spm menjelang 2013. memang patut dipuji idea tersebut pada dasarnya jika tanpa sebarang muslihat yang diatur untuk memberikan kelebihan dan keuntungan kepada umno. sememangnya umno sudah dalam keadaan yang begitu teruk sehingga menggunakan apa saja ruang yang ada bagi memenangkan umno. 

kekadang hampir hilang kewarasan dalam membuat pertimbangan ke atas keputusan yang hendak dibuat.
mereka telah menentukan aliran sejarah sama ada zaman british atau zaman merdeka. dato onn diberikan seluas ruang yang ada walaupun berjawatan pegawai daerah ketika itu oleh pemerintah inggeris. berbanding dengan pimpinan pas pada masa itu ditekan dengan begitu hebat termasuk di penjara. seperti semua kita maklum bagaimana kehidupan dr burhanuddin al helmy lama merengkok dipenjara. 

sejarah yang sedia ada telah ditulis mengikut kepentingan mereka. jika sejarah sebenar di tulis maka pelajar akan sedar banyak kezaliman dan penipuan telah dilakukan oleh umno semata-mata untuk memenangi hati rakyat. segala masalah yang dialami atau berlaku sepanjang sejarah yang lalu tidak ditulis. apa yang ditulis hanya saat yang dikatakan "kejayaan" malaysia. detik-detik hitam seperti darurat, 13 mei, kg medan dan beberapa detik hitam lain langsung tidak disentuh. pernah disampaikan kepada penulis kisah pelajar yang terkejut tentang pernah berlakunya 13 mei. manusia belajar dari sejarah dan sejarah itu ada yang hitam dan putih. jika yang dipaparkan hanya putih atau cemerlang bagaimana generasi kita hendak belajar. ini akan memungkin generasi kita akan mengulangi sejarah yang pernah berlaku.

No comments:

Post a Comment